Tasarım kalıpları, yazılım mühendisliği alanında karşılaşılan yaygın problemlere yönelik çözüm yollarını tanımlayan ve adlandıran standartlaştırılmış yaklaşımlardır. Bu desenler, yazılım geliştirme sürecinde daha esnek, sürdürülebilir ve yeniden kullanılabilir kod oluşturmayı sağlar. Yazılımcıya daha önce test edilmiş çözümler sunar.
Tasarım desenlerinin çeşitli kategorileri vardır, ancak en yaygın kullanılanları şunlardır:
- Creational (Yaratımsal): Nesnelerin nasıl oluşturulacağı ve birbirleriyle nasıl ilişkilendirileceği konusunda yönergeler sağlar. Örnekler arasında Singleton, Factory, Builder, Prototype ve Abstract Factory bulunur.
- Structural (Yapısal): Sınıflar ve nesneler arasındaki ilişkileri organize etmek ve daha büyük yapıları oluşturmak için kullanılır. Örnekler arasında Adapter, Decorator, Proxy, Facade ve Bridge bulunur.
- Behavioral (Davranışsal): Nesnelerin ve sınıfların nasıl birbirleriyle iletişim kuracağını ve davranacağını belirler. Örnekler arasında Observer, Strategy, Command, Iterator ve State bulunur.